AFACEREA ”SMIRIDEX”

Curtea de Conturi confirmă eșecul SMID Dolj

Bugetul Craiovei prejudiciat cu 1 milion lunar pentru plata IRIDEX

Fiecare cetățean, funcționar sau primar din județul Dolj simte tot mai tare greutatea financiară a modului preferențial în care se derulează contractul încheiat, în anul 2018, de ADI ECODOLJ și firma IRIDEX, asigurarea serviciilor de salubrizare conform obiectivelor proiectului cu finanțare europeană SMID Dolj.

Dintre funcționarii și primarii care resimt povara financiară a contractului atribuit firmei IRIDEX îi excludem pe Alin GLĂVAN, directorul Direcției de Servicii Publice din Primăria Craiova, pe Adela PLĂCINTESCU, directorul executiv al ADI ECODOLJ, și, mai ales pe primarul municipiului Craiova, Lia-Olguța VASILESCU, principalul susțintător al firmei despre care RISE PROJECT spune că ar fi controlată (inclusiv) de către patronul Antena 3, Dan VOICULESCU.

Îi excludem deoarece, în toate pozițiile publice luate până în prezent, dar mai ales în documentele semnate, persoanele respective au avut grijă să asigure niște condiții mai mult decât preferențiale firmei IRIDEX în ceea ce privește accesul la banii publici ai celor 111 primării din județul Dolj, dar mai ales la cei din bugetul Primăriei Craiova, un adevărat ”El Dorado” al operatorului.

Pentru a mulțumi pe firma IRIDEX, dar și pe Lia-Olguța VASILESCU, Alin GLĂVAN și Adela PLĂCINTESCU au jonglat cu tarifele, cu taxa specială de salubrizare, cu bugetul și ….cu legea.

Totul cu un preț – suportat, bineînțeles, din banul public.

Primele 6 luni cu IRIDEX – Curtea de Conturi constată abateri de legalitate ale Primăriei Craiova de 5,82 milioane lei

În perioada mai – iulie 202, cu ocazia controlului anual, Camera de Conturi Dolj a verificat modul în care au fost gestionați banii publici alocați de Primăria Craiova pentru contractul atribuit IRIDEX în primele 6 luni ale operatorului în municipiu, mai exact perioada iulie – decembrie 2021. Documentele auditate cu privire la tarife, taxa specială de salubrizare de 11 lei și facturile emise de ADI ECODOLJ au arătat că, în fiecare lună, contractul atribuit IRIDEX generează un prejudiciu bugetului Craiovei de aproximativ 1 milion de lei noi. Sau 10 miliarde lei vechi. (Nu știu dacă suma ar fi suficientă pentru a asigura, să zic, subvenția la gigacalorie, dar înclin să cred că da).

Mai exact, cei 4 inspectori ai Camerei de Conturi Dolj (Miruna MIALĂ, Elena Cristina VIȘANU, Anca Alina BUZIERNESCU și Gheorghe PĂUN) au constat că, doar pentru perioada iulie – decembrie 2021, Primăria Craiova a efectuat plăți din bugetul public, pentru serviciile de salubritate, în valoare totală de 17,9 milioane lei, și a încasat taxe speciale de salubritate în sumă totală de 12, 1 milioane lei, rezultând astfel o diferență de 5,82 milioane lei (17,9 milioane lei plăți efectuate – 12,11 milioane lei taxă specială de salubritate), ce reprezintă de fapt bani plătiți din bugetul public firmei IRIDEX și neîncasați prin taxă specială de salubritate.

Potrivit celor constatate de către aceiași inspectori, situația încalcă mai multe prevederi legale din Legea 51/2006 și Legea 101/2006, precum și din Legea 273/2006, fapt pentru care au dispus revenirea în stare de legalitate, ceea ce se traduce prin suportarea banilor de către populație.

Cum s-a ajuns aici?

Printr-un lung șir de acte adiționale, în doar 2 ani de zile, ADI ECODOLJ a majorat în 5 rânduri tarifele pe care firma IRIDEX are dreptul sa le încaseze de la cele 111 primării din județul Dolj, inclusiv de la Primăria Craiova, sub diferite motive, fără legătură cu realitatea: ba nu corespund cantitățile de gunoi, ba încurajăm colectarea selectivă și dăm bani pentru containere supraterane, ba ne obligă Uniunea Europeană, ba oamenii sunt needucați și, cea mai des rostită, “ne obligă proiectul SMID și cu IRIDEX plătim bani mai puțini pentru un mediu mai curat”.

Pentru a “convinge” populația că toate aceste lozinci sunt reale și costul real al serviciului nu este unul foarte ridicat, iar proiectul SMID Dolj nu s-a transformat în afacerea pe bani publici “SMIRIDEX”, ADI ECIDOLJ a ales varianta prin care “mint poporul cu televizorul” și, crd Lia-Olguța VASILESCU și Adela PLĂCINTESCU, reușeșc să fenteze legea.

În realitate, primăriile din județ plătesc tarife enorme către operator direct din bugetul local, întrucât acestea au fost stabilite fără a se ține cont de sumele efective colectate de la populație, procedând ca și cum bugetul nu ar fi constituit din contribuțiile acelorași cetățeni, invocând fel și fel de cifre nereale (precum populația Craiovei de 300.000 locuitori, deși aveau numărul exact prin declarațiile de impunere depuse de cetățenii înghesuiți la Taxe și Impozite).

În situația de față, prim-planul pe televizor este ocupat de Olguța și de primarii săi obedienți din județ. Mai mult ca sigur, situația din Craiova nu este una singulară și poate că, zguduită de cazul de corupție al lui Nicolae BĂDĂLĂU, Curtea de Conturi Dolj va verifica în acest an mai multe UAT-uri din județ cu privire la modul în care se plătesc banii pentru salubrizare și, mai ales, cu privire la modul în care, cu adevărat, s-au respectat măsurile dispuse anterior, inclusiv la Primăria Craiova.

Mai mult ca sigur, prin grija primarilor și consilierilor locali apropiați, IRIDEX încasează de la ADI ECODOLJ tarife ”umflate cu pompa” din bugetul unor localități precum Breasta, Podari, Malu Mare, Cetate, Băilești sau Moțăței.

Perspective sumbre pentru Olguța: renegocierea tarifelor cu IRIDEX, creșterea taxei pentru populație sau riscul unui nou caz Robert-Sorin NEGOIȚĂ – ROSAL?

Deși cunoscute și acceptate de toată lumea ca o normalitate, constatările și recomandările oficiale ale Camerei de Conturi Dolj au adus edilul Craiovei într-o situație mai mult decât delicată, Lia Olguța VASILESCU fiind prinsă între ciocan și nicovală:

– dacă pune în aplicare decizia Camerei de Conturi Dolj va genera și agrava nemulțumirea craiovenilor, oricum afectați, printre altele, de creșterile masive ale taxelor și impozitelor locale sau de faptul că plătesc cel mai scump preț la gigacalorie din țară;

– dacă nu pune în aplicare decizia Camerei de Conturi Dolj și continuă plățile din bugetul public se expune unui nou control care poate atrage o sesizare a organelor (penale) abilitate pentru investigarea faptelor ce au drept consecință afectarea bugetului public.

Recent, primarul Sectorului 3 din Buccurești, Robert Sorin NEGOIȚĂ, a fost trimis în judecată de DNA, printre altele, pentru nerespectarea unor decizii ale Curții de Conturi referitoare la plata serviciilor de salubrizare din bugetul public.

Soluții și decizii!

O a treia variantă ar fi fost reprezentată de, în primă fază, modificarea și stabilirea tarifelor datorate operatorului la un cuantum decent, legal și fără clauze ascunse (precum prelungirea contractului fără termen limită) și, în a doua fază, recalcularea taxei speciale astfel încât să fie stopată gaura din bugetul Primăriei Craiova ce se tot adâncește cu fiecare factură emisă și plătită în baza contractului de salubrizare atribuit de ADI ECODOLJ către IRIDEX.

Astfel, în eventualitatea concretizării acestei variante, s-ar fi putut începe prin analizarea atentă, de către ADI ECODOLJ, a fiecărui element de cost din tarife și adoptarea unor măsuri precum reducerea profitului de 12,5% acordat în condițiile în care studiul de oportunitate aferent contractului de salubrizare stipula un profit de 5% și s-ar fi putut reverifica dacă sunt reale cantitățile de gunoi declarate sau dacă anumite cheltuieli chiar trebuie să se regăsească în tarife.

Contextul ar fi fost favorabil în condițiile în care modificările legislative adoptate în cursul anului 2022 arată că actualele tarife, dar și taxa specială, nu mai corespund cadrului legal și, în cursul anului 2023, ambele necesitau o actualizare, iar fiecare are posibilitatea ca, în mod justificat, să respingă eventualele tarife neconforme.

Însă, o astfel de soluție ar putea supăra firma IRIDEX, fapt pentru care, din păcate pentru craioveni, se pare că Lia-Olguța VASILESCU va alege să îi ”convingă” pe contribuabili cu privire la rentabilitatea și eficiența contractului atribuit firmei IRIEDX, situație care are drept consecință adâncirea prejudiciului financiar din buget.

Drept dovadă, la 22.12.2022, contrar celor constatate de Curtea de Conturi, Primăria Craiova a stabilit că serviciul public de salubrizare poate fi asigurat, fără afectarea bugetului local, prin aceleeași taxă practicată în anul precedent, iar, la 27.04.2023, urmează o nouă explozie a tarifelor, propunerea de aprobare fiind la punctul 42 de pe ordinea de zi a ședinței CL Craiova. A 6-a aprobare pentru mărirea tarifelor din ultimii doi ani de zile!

În loc de concluzii!

Astăzi vorbim despre Lia-Olguța VASILESCU, ajunsă în situația de a culege, mai repede decât se aștepta, ”roadele” propriiilor decizii, fiecare dintre acestea luată în mod conștient.

Însă, mâine, poate fi vorba despre fiecare primar din județul Dolj, ”obligat” (unii dintre ei spun ”șantajat”) să plătească ”pentru că așa spune proiectul” sume de bani imense din bugetele, oricum sărace, pe care le au la dispoziție.

Oare chiar așa spune proiectul și pentru astfel de situații a fost alocată finanțarea de peste 50 de milioane de euro din POIM? Înlin să cred că proiectul obliga să fie exact invers, adică un serviciu sustenabil și eficient financiar pentru populație și UAT-uri, în scopul unui mediu înconjurător mai curat și mai puțin poluat!

Sursa:https://curateniapamantului2023.wordpress.com/2023/04/24/afacerea-smiridex/

Lasă un comentariu